utorok 23. júna 2009

Malý veľký sprievodca Facebookom

Ako sa vysporiadať s emailmi z Facebooku tak, aby sa vlk nažral a koza zostala celá? Ako sa zbaviť nezmyselných kvízov na domovskej stránke? Ako sa nenechať otravovať v nevhodnom čase? A ako ostať v kontakte aj na cestách?

Facebook a jeho emaily
Fbk má jednu super užitočnú funkciu - odosiela informačný email vždy, keď niekto urobí niečo, čo sa ma týka. Vďaka nej mi nikdy nič neujde. Komentáre k fotkám na ktorých som ja (aj samotný fakt, že som na nejakej fotke označený), komentáre k poznámkam, komentáre k odkazom a hlavne komentáre k statusom, komentáre pod mojimi packami, komentáre pod mojimi komentármi, to všetko sa vedľa najrôznejších pozvánok, žiadostí a upozornení dá prečítať aj emailom. Avšak pri určitej úrovni aktivity priateľov už začína byť počet emailov neúnosný, čo mnohých ľudí vedie k tomu, že ich odhlásia všetky. Ale to vôbec nie je treba. Ako na to?
V prvom rade potrebujeme vlastniť Gmail konto. Kto nemá, môže sa zadarmo prihlásiť. (Potom ale bude treba zmeniť adresu na ktorú je konto registrované). Na tomto mieste treba upozorniť, že v žiadnom prípade nie je potrebné zakladať si nové konto, pretože všetko vieme zorganizovať v jedinom už existujúcom inboxe (ak sa niekto obáva spamovania súkromnej pošty). Ďalej je treba si vybrať, čo všetko si chcem nechať zasielať emailom. A až toto všetko mám hotové, treba sa prihlásiť do Gmail konta kam chodia moje emaily z Fbk.
Gmail vie organizovať poštu pomocou menoviek - treba si ich predstaviť ako farebné samolepiace papieriky. Na každom papieri ich môžem mať hneď niekoľko (kdežto jeden list nikdy do viacerých zložiek nerozdelím - to je jedna z výhod Gmailu) a potom si viem vyberať rôzne listy podľa farieb papierika. Funkcia filtrovania pošty vie automaticky zadeľovať tieto menovky podľa mnou zadaných kritérií. A obsahuje aj výbornú odbočku, kľúč k celému zázraku - preskakovanie doručenej pošty.

V hornej časti inboxu sa nachádza vyhľadávacie pole, a vedľa neho nenápadný odkaz vytvoriť filter. Stačí kliknúť a vyplniť podľa nasledovného postupu:
(a klikať pre zväčšenie obrázkov)




Do poľa Od napíšeme (bez úvodzoviek) "facebook.com OR facebookmail.com" a klikneme na ďalší krok.
V dolnej časti okna sa objavia maily od Facebooku - nás bude zaujímať horná časť, pretože zaškrtneme políčka preskočiť doručenú poštu a použiť označenie. Nezabudneme zaškrtnúť aj použiť filter na X konverzácií nižšie. V roletkovom menu vedľa výberu menovky si nájdeme nová menovka a dopíšeme napriíklad Facebook.

Klikneme na vytvoriť filter a... je hotovo! Čo sme vlastne urobili?
Je treba vedieť, že Gmail pozná funkciu archivovať poštu - znamená to, že dotyčný email sa odstráni z inboxu (hlavná strana pošty), ale ostane v záložke Všetky správy a stále je dostupný pre vyhľadávanie. Jednoducho ste ho zo stola odložili do skrine. A keďže emailov z Fbk je vlastne vždy veľmi veľa, je celkom praktické mať ich trocha oddelené, a predsa vždy cez menovku prístupné. Menovky nájdeme v ľavom paneli poštovej schránky.

Podobný postup sa dá použiť aj na opakované emaily z iných zdrojov, ako sú napríklad emailové roboty z obľúbeného obchodu, školská adresa (či celá doména) alebo pošta z práce. V tom prípade je vhodné použiť skratku: otvoríme email, rozklikneme tlačidlo odpovedať, a vyberieme filtrovať správy takto. Pritom treba dávať pozor na kritériá, podľa ktorých chceme poštu filtrovať - nevhodne nastavenému filtru pošta môže uniknúť. Potom stačí pokračovať od druhého obrázku. A kto má zapnuté rožšírenie Labs, môže každej menovke prideliť osobitnú farbičku (viac info tu, sem a aj tu).
My sme sa najedli, a email ostal celý.

Tragédia kvízov
Kedy sa vydáš? Kedy stretneš pravú lásku? Aké monštrum si? Čo sa ti stane v lete? Aký si dobrý strojár? Do akej krajiny si sa mal/a narodiť? Si emo?
Pripomína mi to všetko to šťastie, lásku a peniaze, čo chodí občas emailom. Keby som to všetko mal mať (či skôr nemal, keďže také blbosti nepreposielam), asi sa načisto zbláznim od všetkého toho (ne)šťastia. Nechajme hoaxy a reťazové nezmysly stranou, kvízy vo Facebooku sú často obťažujúce. Nie že by ma nezaujímalo, akú má kto auru alebo obľúbenú farbu, ale ak dve tretiny domovskej strany Facebooku zaberajú výsledky hlúpych kvízov a človek sa musí obtiažne preklikávať aby sa dozvedel od priateľov niečo ozajstné....ach. Riešenie ukazuje nasledovný obrázok:

Takto zablokujeme dotyčný kvíz. Žiaľ, nie je možné jednoducho ich zablokovať všetky a celkom úplne. Preto nevýhodou ňmetódy je to, že ak niekto vymyslí alebo objaví nejaký ďalší hlúpy kvíz a capne si ho na nástenku, objaví sa na vašej domovskej stránke. Našťastie tam zotrvá len dovtedy, kým ho neskryjeme. Po schovaní už ten-ktorý kvíz ostane trvale zablokovaný, a ak náhodou treba, dá sa nájsť úplne dole v položke zobraziť skryté príspevky. Podobne sa dajú schovávať aj príspevky zo skupín a fanúšikovských stránok.
Existuje aj iný postup: vstavaný filter čo robia ostatní v ľavom paneli. Vyzerá takto (obrázok naľavo) a dosiahneme s ním to, že vidíme len a len statusové zmeny kontaktov. Schováva to všetky externé aplikácie, fotky a odkazy, čo tiež nemusí byť vždy dobre. Žiaľ, inak to asi nejde... (pre zobrazenie predtým skrytých objektov: úplne dole je odkaz ukáž X hidden posts)




Som offline, no a čo?
Jeden kamarát mi raz udivene povedal: "Minule som videl, že vyvíjaš aktivitu a pritom si nebol online." Ako je možné vyvíjať aktivitu a pritom ostať inkognito? Pre niekoho možno prekvapenie, pre väčšinu asi nie: Facebook chat obsahuje funkciu odhlásiť sa. Stačí rozkliknúť zoznam priateľov a možnosti chatu, a ejhľa:
Kým do zoznamu nekliknem znova, ostanem offline. Vďaka tomu je možné vyhnúť sa nepríjemnostiam a otravným otázkam v nevhodnom čase.








Na cestách necestách
Budeme potrebovať jeden mobilný telefón s aktívnym prístupom na internet, do ktoré ho naťukáme adresu m.facebook.com. Pomocou mobilného rozhrania sa dostaneme k posledným statusom, na profil, na nástenku, uvidíme fotky a odkazy, môžeme rozdávať packy a veselo komentovať - kľudne aj z električky, autobusu či vlaku. Nie je to tak celkom ono, ale pokiaľ treba ostať v kontakte alebo svetu ohlásiť nejakú hrozne dôležitú záležitosť, postačí aj toto. Ak si v prehliadači vypnete obrázky, jeden status update vás vyjde približne na 35 kilobajtov - cena závisí od operátora a dátového tarifu (skúšané na Nokii 6300). Odporúčam dopredu si zistiť, ako je to s cenou za dáta, aby na faktúre nesvietilo prekvapenie typu prenesené dáta: 12,34 eur.

PS: Ak treba niečo opraviť alebo ešte chýba nejaká rada do života s Facebookom, uvítam každý komentár. A kto chce byť informovaný vždy, keď sa tu objaví nový príspevok, stačí si nahlásiť odoberanie článkov emailom.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára